Művészetterápia 1. rész
A művészet
felhasználása gyógyításra és fejlesztésre
Jelenségek és fogalmak
A művészetterápia ma gyakran szóba kerül, de kevesen
ismerik igazán. Nem csak a köztudat tájékozatlan, de az alkalmazó szakemberek
ismeretei sem kielégítőek. Akadnak e téren ellentmondások és tisztázatlan
kérdések is.
Az ókortól fogva él az a
romantikus elképzelés, hogy a művészet nemesíti és gyógyítja az embert.
Arisztotelesz nevezetes drámaelmélete a katarzis fogalmára épül, ami a
színjáték által felkeltett, majd az események során levezetett indulatok megtisztító
hatását jelenti. A zenét az ókori bölcselők megnyugtatónak és feloldónak
tartották, az ókor orvosai pedig kedélybetegek gyógyítására ajánlották. A
reneszánsz idejében a képzőművészeti alkotások felemelő élményéről beszéltek,
ami képes felderíteni a lelket és előhívni a nemes érzelmeket. A korszak
felfogása ezzel csak kiterjesztette a középkorban élő elképzelést, miszerint a
szentek és a bibliai jelenetek látványa festmény vagy szobor formájában erősíti
a hitet és az erkölcsi értékek felé tereli az embereket.
A német filozófia sokat
foglalkozott az esztétikai élménnyel. Lipps éppen ennek magyarázatára alkotta
meg az empátia fogalmát (amely később más értelmet kapott). Szerinte a
műalkotást csodáló ember beleéli magát az ábrázolt helyzetbe és személyekbe, s
ezáltal képes azokat az érzelmeket felidézni magában, amelyeket az adott mű
sugároz.
Mindezek ellenére a művészet a
lelki betegek gyógyításától távolt maradt. Legfeljebb királyi vagy nemesi udvarokban
szolgált a zene a gondok elűzésére, mint ahogyan a Biblia beszél Saul
királyról. Az elmebetegeket egészen a 20. század közepéig elzárták a
külvilágtól. E folyamatban az egyetlen üdítő kivétel a 19. század elején az
angliai moral treatment rendszere volt, amelyben szép szóval,
rábeszéléssel, erkölcsi elvek alapján igyekeztek a betegeket megnyugtatni az
addig bevett fizikai korlátozások vagy hideg vizes kúrák helyett, de ott sem
nyúltak eszközként a művészetekhez. Talán a felvilágosodás korának némely
francia elmegyógyintézeteiben betanított és előadott színjátékok lehettek a mai
művészetterápia elődei.
A művészet csupán a második
világháború után került be a pszichiátria és a pszichoterápia eszköztárába. A
századforduló után ismerték fel, hogy a bezártság és semmittevés leépüléshez,
elbutuláshoz vezet az idült elmebetegekben. Próbálták dolgoztatni őket a
„falakon kívül” (igen sokatmondó az „extramurális” kifejezés, amely csaknem egy
évszázadon át mindenféle ellátásmódot jelentett, s ami a pszichiátriai
betegekkel az intézeten kívül történhet). A súlyosabb betegeket pedig a falakon
belül foglalkoztatták. Hagyták őket rajzolni vagy agyagot gyúrni, gipszet
önteni. Sok orvos figyelt fel a különös alkotásokra. Ezekből jelentős
gyűjtemények jöttek létre. Később elkezdték ezeket tudományosan is vizsgálni,
mert a rejtelmes kórképek megértését remélték tőlük. Mintegy száz év folyamán
így állt össze a Lipótmező hatalmas, több tízezer darabra tehető gyűjteménye,
de számottevő rajz, szobor, kerámia, szőttes halmozódott fel nagyobb
magyarországi vidéki elmegyógyintézetekben is. Mindenütt éltek beteg művészek,
akiknek művei kiemelkedtek a többi páciens egyszerűbb, durvább alkotásai közül.
A modernizmusnak nevezett korszak számos magyar alkotóművésze is volt
elmekórház lakója, és az intézmény komor falai, rácsai mögött festett, rajzolt
vagy írt.
A második világháború előtt már a
művészetelmélet is felfigyelt a beteg lélek művészi értékű alkotásaira. Ebben
az időben már a népművészet vagy naív művészet is külön kategória volt. Emellé
sorakozott fel később az art brut-nak nevezett műfaj. A terjedő mélylélektan
megerősítette ezt a figyelmet, s az alkotásokban a lelki problémák
kifejeződését, expresszióját látta. Freud elsősorban a tudattalan tükröződését
kereste, például nevezetes tanulmányában Michelangelo Mózesének sajátos
kéztartásában a lefojtott indulatot látta. Követői tanulmányozták a
szürrealizmust, amely már magán viselte a tudattalan elméletének hatását és a
pszichoanalízisben nagy hangsúlyt nyert álom látásmódjait. Jung a
szimbólumokat és ezek rejtett jelentését kutatta. Valamiféle pszichopatológiai ikonográfia
alakult így ki, s tulajdonképpen elmondhatjuk, hogy a művészet a
képzőművészeti jellegű alkotások révén először diagnosztikai eszközként jelent
meg az elmegyógyászatban. Különösen a skizofrénia vagy a melankólia mutatkozott
„patognosztikusan”, hasonlóan Bosch vízióihoz, majd később Münch, Schiele,
Grosz képeihez.
A mai értelemben vett
művészetterápia akkor jelent meg a pszichiátriában, amikor a pszichoterápiák is
polgárjogot nyertek, és kialakultak intenzív és multimodális terápiás
rendszerek. Fókuszba került a csoport, mint terápiás közeg. A betegséget
korábban az egyénben látták és ott igyekezték gyógyítani. Csak későn derült
fény arra, hogy megfelelő szervezéssel és irányítással a betegek egészséges
lelki képességei, erői adódhatnak össze a csoportban és válhatnak fejlesztő,
gyógyító tényezővé. A csoport sajátos élményközösséget jelent, ahogyan
ezt Mérei Ferenc nevezte, a kommunikáció mindent felhangosít, ami a
csoportban történik. A művészeti foglalkozás csoportban nem csupán expresszió
és kreáció, hanem kommunikáció is. A kifejezett lelki tartalmak a csoport többi
tagja számára kommunikációk, amelyek reflexiókat keltenek. Az alkotó a saját
művén keresztül így jobban megérti magát, de a mű rezonanciát kelt a többiekben
is. A kialakuló dialógus olyan lelki szintekre utal, amelyek gyakran szavakban
megfogalmazhatatlanok, s amelyek részt vesznek a megbetegedésben és a
gyógyulásban.
Tulajdonképpen a művészeten át
történő kommunikáció lett a művészetterápia alapja. A fekete-fehér filmek
gyakran ábrázoltak rajzoló-festő beteget, aki dúlt tekintettel dolgozik az
ecsettel vagy irónnal. Már ez is sugallta, hogy az ilyen fajta alkotó
tevékenység feszültség-levezetés, indulatok kiadása, például a félelmek
megjelenítése, amik így könnyebben leküzdhetők. Ez az elv korán felbukkan a
művészetterápiában, s ennek jegyében nem csupán képzőművészeti munkára
bíztatták a betegeket, hanem elbeszélések vagy versek írására is. Amíg azonban
az egyéni művészeti munka legfeljebb néhány megjegyzést kapott a vizit során,
esetleg szebb, különlegesebb példányait a helyi gyűjteményekben megőrizték,
addig a csoportos alkotás principiuma révén a megbeszélés, a közös élmény
kapott hangsúlyt. A régi elmegyógyászatban a beteget is inkább „megőrizték”
(lásd a másik ismert jelzőt: a régi elmegyógyászat custodiális szemléletű
volt…), a későbbiekben meg akarták gyógyítani, legalább abban az értelemben,
hogy a tünetek felszámolásán át megváltoztatni vagy fejleszteni, hogy
képes legyen önmagáról gondoskodni és a társadalmi normák szerint élni. A
terápia reflektorfénye nem csupán a súlyos pszichiátriai betegekre vetült,
hanem az adaptációs zavarokban, traumákban, kóros késztetésekben szenvedőkre,
krízisben lévőkre is, vagyis a „neurotikusokra”, a karakterbetegekre, a
„funkcionális kórképekre”. Ezekben az állapotokban jelentős terápiás
lehetőségek rejlettek. Ám az egyéni foglalkozás vagy csoportos terápia ilyenkor
is gyakran kevésnek bizonyult a gyógyuláshoz. Kellettek kiegészítő hatások, adjuváns
terápiák, ahogyan ezt orvosi nyelven kifejezik, amelyek önmagukban nem
elegendőek a kezelésben, de jelentősen hozzájárulhatnak a terápiás változáshoz.
Ilyen lett a művészetterápiák sora is. A terápia fogalom itt olyan, mint számos
más orvosi területen. Nem a modern ellátást fejezi ki, hanem az ősi görög
jelentést tükrözi. Az orvos „szolgál” (therapein = szolgálni, gondozni).
Ilyen a fizioterápia is vagy a légúti betegek barlangterápiája.
Az orvosi szaknyelv kifejezéseinek sajátos
szemantikáján ritkán tűnődünk, pedig érdemes elgondolkodni, hogy a magyar
nyelvújítás korában átvette a német Behandlung szó jelentését a kezelés
fogalmával, míg a francia vagy angol treatment mást jelent, valamilyen
„bánást”, elrendezést vagy krónikus betegek esetében ma gyakran használt angol management
már a helyzet valamiféle uralását tükrözi. A terápiához hasonló szavak
konnotációi is furcsák. A kezelés közel áll a lekezeléshez, az ellátás az
el-látáshoz (ellátják a baját), a beteg viziten (tehát megtekintő látogatáson)
találkozik orvosával, ha nem rendelésre megy, ahol az orvos „rendel”, vagyis
utasít, parancsol….Csak lassan válik ez a rendelés fogadóidővé, konzultációvá a
medicinában, miként a terhesség is nehézkesen lesz állapotos, várandós vagy
áldott állapot.
A terápia tehát még a régi medicus
curat, natura sanat-elv hangulatát
folytatja, de már az intenzív törekvést is kifejezi, a stratégiát és a taktikát
is, amivel a modern orvosnak élnie kell a krónikus betegségek kezelésekor. A
terápiás „rezsim”, rendszer kora jött el, s ez azért fontos, mivel a javulás,
gyógyulás mind több feltétele és hatóeleme került számításba az orvosi
gondolkodásban. A pszichiátriában is – „intra-„ és „extramurálisan” egyaránt –
a korszerű kezelés nem csak a fő terápiás modalitásból (történetileg nézve:
például elektrosokkból, pszichofarmakonból, pszichoterápiából, stb.) állt,
hanem kiegészítő „gyógymódokból”, „kezelésformákból”, mint amilyen például a
művészetterápia.
A művészetterápia esetében már szó
volt a feszültség és a kóros lelki tartalmak kifejezéséről, levezetéséről és a
csoportos közeg hatásáról, amely a magába fordult beteget újra a közösség
tagjává és a kommunikáció aktív résztvevőjévé teszi, és a megértés révén
közelíti a másik emberhez. Ám az ilyen terápiaformákban több egyéb hatáselem is
érvényesül. A korrektív visszajelzés, az érzelmi támogatás, az ösztönzés óriási
fejlesztő erő annak, aki alkot, a modellkövetés, utánzás bátorítás annak, aki –
még – nem tud festeni, gyurmázni, kollázst készíteni, kerámiát formázni. A
csoportban „viselkedni” kell, ami a súlyos lelki betegnek nehéz. Ragaszkodni
kell a konvenció, az illem, a konverzáció vagy éppen a terápiás előírás
szabályaihoz, igazodni kell a keretekhez. A csoport tehát tanulási bázis, gyakorlótér
is. A teljesítmény a csoportban értelmet nyer, rangot jelent. Minden
felerősödik ilyenkor, ami lelki háttérként vagy hatásként a művészeti
tevékenységben rejlik. Ezt sokféle módon igyekeztek kiaknázni.
A zene különösen jelentős
hatással bír. A zenét lehet csoportban hallgatni. Ilyenkor a terapeuta
célzatosan válogatja össze a különféle zenéket, gyakran a csoporttagokat is. A
zene alkalmas a megnyugtatásra, oldásra, de serkentésre is (ez a hatás a modern
ifjúsági zenekultúrában a kóros ingerkeresésig vagy az abúzus-szerű
öngerjesztésig terhedhet). Az úgynevezett passzív zeneterápiában azonban
nem a közvetlen zenei effektus a fontos, hanem sokkal inkább az, hogy a zenei
élmény a csoport kommunikációs folyamatainak tárgya legyen. Megbeszélhetővé válik
a hangulat, érzés, indulat, ami keletkezik. Lehet vizsgálni a recepció
különbségeit, sajátosságait. Emlékek, élethelyzetek, kapcsolati problémák
kerülnek elő. Ezek megbeszélhetők, feldolgozhatók.
Az aktív zeneterápiában a
feszültségek jönnek elő. Hangszerekkel lehet ritmust, dallamot, hangerőt
produkálni. Mint a képzőművészeti (szakkifejezéssel: expresszív vagy kreatív)
terápiákban is fontos az új tanulás. A zene esetében is lehet legalább
furulyát, triangulumot, dobot kézbe venni, és megtanulni bánni vele. Avatott
vezető új készségeket hozhat elő, de élmény közelbe kerül a másik képessége
vagy aktivitása, közös érzelmek keletkezhetnek. A mozgás is része a
terápiás rendszereknek, de sok ember tornával vagy sporttal nehezen
aktiválható, ám ha megfelelő zene társul hozzá, könnyebb mozdulni. Csoportos
mozgásban a ritmus igen fontos. Nem véletlen, hogy a természeti népek körében a
közös tevékenységek énekkel, eszközökkel vert ritmusban zajlanak. A ritmushoz
igazodás a lelki betegek súlyosabb eseteiben maga is fontos tanulási feladat. A
hiányzó motivációkat a zene és a közeg pótolhatja. Általában a csoportos
tevékenységben a bekapcsolódás és az alkalmazkodás is fejlesztő tanulás.
Művészetterápiákban egyre
gyakoribb ma a tánc alkalmazása. Ez zenét, ritmust, mozgást és
csoportos, összehangolt tevékenységet egyaránt tartalmaz. A táncban megjelenik
az önkifejezés is, hiszen annak lényege a szavak nélküli (nem-verbális)
kommunikáció. A tánc élményeinek és jelenségeinek megbeszélése a saját testhez,
külsőhöz való viszony, az önképet, az énre vonatkozó fantáziákat és
szorongásokat is a csoportos megbeszélés témájává teheti. A tánc terén a
fejlődés aránylag könnyű, lelki hozama viszont jelentős. A kis sikerélmények a
terápia más folyamatainak nehézségeit is ellensúlyozhatják.
Főleg a kevésbé súlyos betegek
számára lehet könnyített – ahogyan ma mondják: „lájtos” művészetterápia a biblioterápia,
amelyben elolvasott vagy felolvasott szövegek adják a közös élménymagot.
Ezekben jellegzetes lelki vagy kapcsolati problémák mutatkoznak meg, amelyek
érzelmi rezonanciát válthatnak ki, s amelyet a csoport azután megbeszélhet. A
vers szavalatokon át válhat ilyen eszközzé. A betegek gyakran szívesen írnak
maguk is verset, elbeszélést, önéletrajzi emléket. Ezek a személyesség miatt hatékony
tematikus csoportingerek. A mai digitális technika segítségével lehet hangos könyvet,
videofelvételt is alkalmazni művészetterápiás célból.
Végül a már említett drámatechnika
is mindinkább használatos. A társas valóság rituális lejátszása már
az ókorban is ismert volt. Később a commedia dell’arte formájában jelent meg a színházban, az ünnepi,
mintegy szent helyén kívül az utca és a hétköznapok színterén. A játékos, testi
és jelmezes akciókat is magába foglaló valóságutánzat jelentős érzelmi mozgósító
erejű. A súlyos pszichiátriai betegek számára vagy a fejlődésben elmaradt
gyerekeknek fejlesztő lehet a betanított színdarab is, de még inkább az, ha a
biblioterápia témáit le kell játszani (bibliodráma), vagy a lelki
problémák dramatizáltan jelennek meg (pszichodráma), esetleg társadalmi
problémák, konfliktusok válnak spontán színjátszás témáivá (szociodráma).
A művészetterápia főbb jelenségei
és fontosabb szakfogalmai csak az első közelítést tükrözik. Ezen kívül sok és
szerteágazó probléma, felhasználási mód kapcsolódik hozzá. Művészetterápiákat
egyre gyakrabban alkalmaznak a szomatikus gyógyításban is. Annál is inkább,
mivel ma a pszichés és a szomatikus határ sokszor elmosódik, a korszerű ellátás
igyekszik holisztikus, integrált lenni. A számos fontos kérdés közül
csak néhány: mik a művészetterápia szabályai, sémái? Mik az indikációk és
ellenjavallatok? Kik vezethetnek művészetterápiát? Hogyan kapcsolódik ez a
módszer a pszichológiai terápiák egyéb fajtáihoz és rendszereihez? Melyek a
típusos nehézségek? Milyen eredményeket lehet elérni? Milyen kutatások folynak
e téren? Hogyan zajlik a képzés, továbbképzés, szupervízió?
Ezekről a következő részekben
szólunk.
Buda
Béla dr.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése