"Úgy néztem magamra mindig,
ahogy csodára nézni illik,
csodára, az ember fiára,
kezeire, nyírott hajára."

2011. október 24., hétfő

A Tér

Még ha rajzoláshoz és más kreatív munkához ideális tér is áll rendelkezésre, a terapeutáknak gyakran kell olyan környezetben foglalkozniuk a gyermekekkel, amelynek más funkciói is vannak.(...) konyhában, nappaliban, családi tornateremben, néha pedig irodákban. A felnőtt bútorzat elrettentheti a gyermeket a művészi folyamattól, mert kényelmetlen és nehéz helyzetet alakít ki a rajzoláshoz.
További nehézség lehet, hogy ilyen idegen helyszíneken a gyermek(és a terapeuta) folyamatosan aggódhat, nehogy rendetlenséget okozzon a krétával, festékkel, ragasztóval vagy más kellékkel. Ilyen környezet nem segít abban, hogy a gyermek szabadon kifejezhesse magát a rajzon keresztül.
A tér kétségkívül jelentős tényező (...).A terapeuták többsége tudja, hogy a jól megtervezett tér sok gyermeket motivál, de némelyeket elsodorhat a környezet tágassága és kötetlensége.Bár sokszor a terapeuta nem rendelkezhet belátása szerint  a térrel, amelyben a rajzolás történik, fontos ismernie a tér hatását a gyermek figyelmére és a rajzi élménybe való bevonódására.
A környezetnek alapvetően biztonságosnak kell lennie ahhoz, hogy a gyermek olyan képeket is szabadon megrajzolhasson, amelyről nem szeretné, hogy más is lássa. (...) A terápiába kerülő gyermekek nagy része szenved, gyanakvó vagy fél. Bennük bármilyen új vagy ismeretlen körülmény szorongást kelthet.A biztonságos környezet kialakításához szükséges, hogy legyen egy olyan hely a térben, ahol egyedül lehet lenni a terapeutával ( illetve csoportos vagy családi helyzetben messze másoktól). Mivel a terápia légköre egészen bizalmas, a rajzoláskor használt térnek legalább annyira személyesnek kell lennie, mint bármilyen más terápiás helyzetben. / Cathy A. Malchiodi /

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése